Tuesday, February 12, 2008

ناس متعاصة دين



عندي سؤال مهم أرجو أن تفكروا به جيداً قبل الإجابة عليه، وبجد بجد أرجو ان تفكروا بعمق شديد
السؤال هو : هل كل من ( هب و دب ) يجب أن ( يحشر ) الدين في كلامه لمجرد أن يجعلنا نحبه أو نتعاطف معه ؟ ..
عندي كمان سؤال : هل الله سبحانه وتعالى هين عند البعض ( وحاشا لله ) لدرجة أن يقرنوا لفظ الجلالة دائماً بأعمال لا تتسم بأي احترام أو قبول لدى أي إنسان سوي ؟..
أدعي أنني أملك إجابة على السؤالين ، لا أعرف إن كان يهمك أن تعرفها أو تتعاطف معها أم لا ، لكن أعرف أنك ستتفق معي – حتما ً – فيما سأذهب إليه بعد عدة سطور لأن الموضوع ليس بالبساطة التي قد يتخيلها البعض.
أعترف و أقر بأنني لم أشاهد الفيلم الضجة ( حين ميسرة ) للمخرج خالد يوسف ، وبطلته سمية الخشاب، كما أنني أتفق تماماً مع الرأي الذي يقول بأننا لا يجب أن نكون رأياً في العمل الفني – أياً كان – قبل مشاهدته ، أو لمجرد أننا شاهدنا إعلاناً كل وظيفته أن يلعب على أوتار معينة عند فئة أو شريحة محددة لكي تدخل الفيلم بحثاً عن غرائز ما أو إسكاتاً لاحتياج ما لديهم ، فالإعلان – تجارياً – يؤدي هذه الوظيفة ، ولو كان الفيلم عبقرياً كما يصوره البعض لما لجأ لبعض الجمل و ( المناظر ) في الإعلان ليجذب به الجمهور .
لكن في الوقت ذاته أعترف أيضاً أنني تابعت الجدل المثار حول الفيلم ، وشاهدت العديد من البرامج التي استضافت أسرته ، ربما بحكم المهنة ، وربما بحكم ولعي الشديد بمتابعة ردود أفعال الناس فيما يثير الجدل ، وردود أفعال صانعي الجدل نفسه ضد منتقديهم ، ورغم أن النتيجة معروفة سلفاً إلا أنني استمتعت برؤية وجهة نظري تتحقق في العديد من البرامج حيث التشنج في الآراء ، وإصرار العديد من فئات الجمهور على أن ما شاهدوه يقترب من قلة الأدب ، وإصرار خالد يوسف مخرج الفيلم على عن الناس دي ما بتفهمش، ويالها من مفارقة.
كل ده شئ معتاد، لكن ما هو غير معتاد هو إقحام الدين ولفظ الجلالة في أشياء غريبة ، كأن تقول سمية الخشاب مثلاً " الحمد لله ان ربنا وفقني في مشهد الاغتصاب"..
طيب إيه علاقة ربنا بمشهد الاغتصاب، ولماذا لم تقولي ان المشهد انا تعبت فيه وخلاص؟
طبعاً دعكم من أن كل من شاهدوا الفيلم قالوا أن المشهد كان مبتذلاً ، وأنه ملئ بتفاصيل مقززة ، فلن أتكلم في الأمر طالما أنني لم أشاهد الفيلم حتى لا يغضب الأخ المخرج حفظه الله ، أو الأخت سمية هدانا الله و إياها ، لكن الموضوع صار مستفزاً جداً
قبل حوالي عام أو يزيد شاهدت عادل إمام في اتصال تليفوني مع البيت بيتك يقول للفنانة المعتزلة شهيرة أن فنه يقربه على الله
لا اعتراض لي على ظن عادل إمام بنفسه أو بفنه فبعض الظن إثم ، لكن كمشاهد لابد أن أتساءل كيف يقرب فن عادل إمام تحديداً من الله حتى نكتشف لذة التدين ، وبدلاً من أن نستمع لمحمد حسان أو عمرو خالد أو حتى الشيخ محمد حسين يعقوب، نشاهد بدلاً من كل ذلك فيلماً لعادل إمام يقربنا إلى الله
للمرة الثانية ما علاقة المولى عز وجل بهذا الأمر، وهل فيلم مثل التجربة الدانماركية ببطلته نيكول سابا أو السفارة في العمارة التي يحلم بطله بإقامة علاقة في شقته مع بعض الساقطات ويؤرقه فكرة وجود السفارة الإسرائيلية بجانب منزله ، أو أفلام على عينة رسالة إلى الوالي وغيرها من الأفلام التي لا تكاد تخلو من علاقة غير مشروعة او كأس خمر في يد البطل ( راجع بخيت وعديلة ) أو ضربة مدروسة من البطل على منطقة حساسة عند البطلة .. كل ده كيف يقرب إلى الله ، وما هي علاقة المولى عز وجل بمثل هذه الأفعال؟
بالمناسبة ، ومن منطلق ليبرالي بحت ، لا مانع عندي من أن يفعل عادل إمام أو غيره ما يريد ، فللجميع حريتهم التي لا يجب أن نفرض أنفسنا أوصياء عليها ، لكن حين يتعلق الأمر بإقحام الدين ولفظ الجلالة في الأمر فاسمحا لي أن أقول أن هذا عيب ، وعيب هنا كلمة مؤدبة تصلح أن تنشر في المقال دون أن يحذف ، واحتراماً لكل القراء
طبعاً الموضوع أصبح لا يحتمل خاصة حين تخرج علينا الفنانة / الراقصة العفيفة الشريفة المبجلة المحترمة بوسي سمير ، وتقول في برنامج على شاشة قناة المحور عبارات على منوال " أنا برقص بما يرضي الله" ، و"" باتعرى عشان اوصل رسالة"
يا سلاااااااااااااااااااااااام
إيه علاقة ربنا برقص سعادتك أساساً ، وإيه الرسالة اللي بتوصليها لما تتعري، ومن اختارك كي توصلي الرسالة ، ولماذا هي رسالة كاملة التفاصيل .. ليه ما تبقاش ميسد كول مثلاً حتى الفيبريشن يقل ولو بعض الشئ.
طبعاً شئ مستفز ، والأكثر استفزازاً هو أننا لا ننظر إلى الموضوع بشكل عام ، ولا نتمتع بالقدرة على النظر إليه بنظرة طائر محلق يشاهد كل التفاصيل، فهؤلاء لا يختلفون عن الشحات الذي يبدأ كلامه معك بعبارة ( حاجة لله ) ، أو يدعو لك بعبارات على منوال ( اديني حاجة ربنا ينور طريقك) ، أو يصعد لمترو الأنفاق ، ويلفت نظر من حوله بأن يرفع عقيرته بتلاوة القرآن قبل أن يقول حديثين شريفين في الغالب هي أحاديث ضعيفة أو يتم توظيفها بما ليس مجاله ، وفي النهاية يبيع لك الشرائط الدينية التي ستدخل بك إلى الجنة ، وفي الغالب كل المقدمات التي يفعلها لمجرد أن يبيع، أي أنها وسيلة إقناع في التجارة ، يعني بعبارة أشد تهذيباً متاجرة بالدين.
الأكيد يا سادة أن كثيرين منا صاروا يتمسحون بالدين ،أو (يعوصون) به أنفسهم ، ويستخدموه كمبرر لفرض شرعية على ما يفعلوه من أشياء خاطئة ، او لإدرار تعاطف قد لا يستحقونه أبداً، وغالباً نشرب المقلب، ويصدق بعضنا أن سمية الخشاب بتتعب في مشهد الاغتصاب ، وأن هذا هو عملها ، وأن العمل عبادة ، وإن ربنا موفقها في عملها ، وهو نفس المنطق الذي يجعل الحرامي يقول قبل أن يسرق : بسم الله الرحمن الرحيم، ويدعو الله أن يوفقه ، مع إن الله طيب لا يقبل إلا الطيب..، والطيب فقط

13 Comments:

At 10:17 AM, Blogger عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" said...

اول تعليق واول زيارة
موضوعك هام جدا جدا وفكرني بالحرامي اللي طالع يسرق وبيقول توكلت على الله ربنا معايا
انما ايه معنى الليبرالية ان اللي ادامي حر يعمل اللي هو عاوزه بس ما يضر نيش
طيب ما الناس دي بتضرني ولا انا فاهمة غلط
بوست فعلا هايل جزاك الله خيرا واتمنى دوام التواصل

 
At 9:44 PM, Blogger semsem said...

انا متفقا معاك جدا جدا جدا
فى كل كلامك

ولا تعليق
ماانت قلت كل الكلام اللى كان نفسه اقوله

 
At 5:17 AM, Blogger خيرالدين said...

بنفس المنطق يا استاذ محمد
بنلاقى لعيب الكره بيدور على الكاميرا علشان الناس تشوفه وهو بيسجد بعد الجون
ولازم فى الحوارات يطعم كلامه بين كل جمله وجمله بان شاء الله
الحمد لله
وربنا وفقنا

 
At 3:22 PM, Blogger سارة درويش said...

للاسف الموضوع دا فينا كلنا او فى اغلبنا كتير بنعمل حاجات غلط ونقول ربنا يستر وربنا يعديها على خير من اول اللى بيغش فى الامتحان وبيدعى ربنا يعمى عين المراقب عنه ولحد اخر واحد بس طبعا مع تفاوت درجة الغلط اللى بيتعمل ..
ليا تعليق بعد اذنك على التعليق دا (( بنلاقى لعيب الكره بيدور على الكاميرا علشان الناس تشوفه وهو بيسجد بعد الجون
ولازم فى الحوارات يطعم كلامه بين كل جمله وجمله بان شاء الله
الحمد لله
وربنا وفقنا ))

الغلط انه بيدور على الكاميرا مش انه بيلعب كورة لأنى ما اظنش انها حرام او كده ..

لكن اللى بجد يفرس انك تسمع حسن شحاتة بعد الماتش بيقول : احنا ماكناش بنلعب لوحدينا ، دا كان فى ملايكة بتلعب معانا !!!

 
At 11:02 PM, Blogger Muhamad Abdulghany said...

والله انا مش فاهم الناس دى بتجيب البجاحه اللى بيتكلموا بيها دى منين

 
At 9:10 AM, Blogger Ana said...

أتمنى أن تكون سمعت اسمى من قبل ،قرأت لك 3 قصص من " بجوار رجل لا أعرفه " وبحثت عن قصصك فلم أجدها حتى علمت من صديق بالأمس بعنوان مدونتك ..قرأت تدويناتك كلها هنا وشعرت بالنضج الكبير فكريا وأدبيا ، لكننى حزنت لأن قصصك ليست هنا ،فأنا حاليا بالإمارات ولا أستطيع إيجاد كتبك ، أرجو أن تخبرنى بمواقع المزيد من قصصك فأسلوبك شدنى بالفعل رغم كونى صعب الإرضاء ..فى انتظار تشريفك لمدونتى المتواضعة جدا
إيهاب رضوان (أبو عمر أيضا)

 
At 7:31 PM, Blogger mba said...

ازيك يامحمد!
انا مش بكتب تعليق!عشان انا مبفهمش اللي بتتكلموا عليه!

انا عايزك تبعتلي ايميلك عشان اعرف اوصلك..

انا ايمن عبدالباسط.
ابعتلي على

aymanbasset@yahoo.co.uk

 
At 10:22 PM, Blogger ahmed saker said...

علي الرغم من ان كلامك منطقي و صحيح الا ان هناك بعض الناس ما زالت تصدق هذا الكلام الابله من تلك الشخصيات -متعرفش عبط ده و لا ايه-و نتمني من الله ان يهدي الجميع
و بصفة عامة مدونتك جميلة جدا و اسلوبك شيق و اتمني ان تزور مدونتي اللي لسه عاملها مبقاليش كام يوم

 
At 6:09 AM, Blogger shorouk said شروق سعيد said...

أتفق مع حضرتك
في كل ما قلته
ناس بتستغل إسم الدين في كل حاجة
أنا مثلاً متابعة كورة كويس جداً و أهلاوية موت
بس مش بحب اللاعيب بعد الماتش بين كل جملة و جمله تلاقي
إحنا كسبنا الحمد لله ده توفيق من عند ربنا و ربنا عاوزنا نكسب و الحمد لله على كل حال
أنا ماعنديش إعتراض طبعاً إنه يحمد ربنا على المكسب
لكن غالباً بتبقي مبالغ فيها أوي و شكلها باين أوي إنه بيقول للناس أنا متدين يا جماعة
طبعاً غير الأخت سمية ربنا يهديها زي ما حضرتك زكرت قال إيه ربنا وفقها في مشهد الإغتصاب
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
علامات التعجب اللى في الكي بورد مش مكفية بصراحة

مرة فيفي عبدة طلعت في برنامج تقول
أنا لما بعمل فيلم و لا تمثيلية بتجوز البطل عشان مبقاش بعمل حاجة في الحرام و بعد ما نخلص تصوير بنطلق

تخيل ؟!!

بجد إحنا في زمن مهازل

 
At 10:53 PM, Blogger أرشيف مدونة أبو مروان said...

والله عندك حق اخ محمد لكن الناس ديت بتضحك علي مين مش عارف علينا الحمد لله أحنا فاهمين كويس أمال علي ربنا ما ظنش يعني هم بهذه الحجم من السذاجة حتي يظنوا ذلك هما أكيد بيضحكوا علي روحهم والي ايه رايك

abo-marwan.com

 
At 12:02 AM, Blogger شريف العباسى said...

كان لازم نسال بوسى سمير ازاى هى تبين سلبيات المجتمع؟؟؟؟فهى تبينها عن طريق الاشارة بان كل هزة من منطقة معينة
تعنى حكمة او حديث شريف


shreefelabasy.blogspot.com اتمنى زيارتك

 
At 10:16 PM, Anonymous Anonymous said...

مدونتك جييله جدا


السلام عليكم
موقعك جميل جدا
اتمنىان تزور احدى مدوناتى بالاسفل شكرا لك

موقع الزمالك

موقع جوجو الشامل

موقع الاهلى المصرى 101

موقع اخبار الكورة المصرية,الاوربية,العالمية,الاهلى

موقع النادى الاسماعيلى ,اخبار الاسماعيلى

موقع تعليم الفوركس للمبتدئين اون لاين

موقع شباب بيك

ي

 
At 1:08 AM, Blogger الضاحكة الباكية said...

المقاله عجبتني جداااااا
روعه وكنت متفاعلة جدا وانا بقرأها
وطبعا لقيت نفسي بسخسخ مش بضحك بس
وكمان قريت الكتاب كله
هو متأخر بس معلش
لسه مخلصاه النهارده وبدأت فيه من امبارح
بس بجد عجبني جدا صراحتك لدرجه كل شويه اشهق واقول ربنا يستر عليك هههههههه
بجد الكتاب روعة ومتابعه ليك دايما
ان شاء الله

 

Post a Comment

<< Home